
CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 2b(2013) ISSNb1899-5101  249

ORIGINAL ARTICLE

Mapping the Moldovan media system 
and journalism culture

Natalia Milewski 
U N I V E R S I T Y  O F  B U C H A R E S T,  R O M A N I A

ABSTRACT: Th is article aims to present an overview of the Moldovan media system, beginning 
from the 1990s. Th e paper maps the country’s media market and ownership structure, print press, 
broadcasting media, and journalistic culture. Th e fi ndings are based primarily on 52 semi-structured 
interviews conducted in Moldova in 2006 and 2011 with journalists, media analysts, academics, and 
media owners, and on recent literature and some scholarship on the media system in Moldova. Th is 
article seeks to discuss the following questions: What forces have infl uenced media development and 
journalistic profession in Moldova over the past 20 years? Why has the critical situation of Moldovan 
media in the early years of democratization become the norm expression nowadays?

KEYWORDS: Moldova, media market, ownership, print press, broadcasting media, journalism culture

INTRODUCTION

Th e media system and journalistic culture in Moldova could be analyzed from 
different analytical approaches which depict various aspects of their emergence 
and development. One of these could be the perspective identifi ed by Zielon-
ka and Mancini (2011, pp. 1–7) in a comparative research project on ten Central 
and Eastern Europe media systems (Bulgaria, the Czech Republic, Estonia, Hun-
gary, Latvia, Lithuania, Poland, Romania, Slovakia and Slovenia). According to this 
outlook, the Moldovan media system is shift ing towards the Eastern European/
post-communist model, whose features include excessive politicization by the state 
which slows down the processes of media rebuilding and goes hand in hand with 
business and political parallelism, a small and weak media market, fuzzy owner-
ship, fl oating media laws and procedures. All these dimensions mirror an opaque 
media system which imitates the external/Western models and has negative eff ects 
on the journalistic profession that could be considered disoriented due to a blurred 
professional identity. Moreover, this portrait of the media system and journalistic 
culture in Moldova could be enriched with a new concept and namely that of the 

CEJoC Fall 2013.indb   249CEJoC Fall 2013.indb   249 2013-08-19   08:47:242013-08-19   08:47:24



Natalia Milewski

250  CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 2b(2013)

media pluralism, even if it is more “by default” (Parmelee, 2009, p. 280) or “weak” 
(Cărăuș, 2006, p. 332). From this approach media pluralism in Moldova could be 
readily described as a fragmented consumer market where a certain competition 
between public and private media is present.

Th e appliance of Western analytical framing on Moldovan media has many 
limitations. Th e weak political environment maintained by a corrupt political class 
that has always been one of the catalysts for media development, infl uences one of 
the most important shortcomings that makes it impossible to shape the Moldovan 
media system into a restrictive/universal framework. Th is political class partici-
pated in the rise of the Party of Communists that had led Moldova down almost 
half of its democratic path of transition. Although from 2009 it is no longer in 
power, the Communist Party has remained an important media owner in Mol-
dova. It controls not only party or private media, but also public service broad-
casting. As Nadine Gogu (2011, p. 8) says “in June 2008, at least ten media outlets 
were guided by the Communist Party behind the scenes” and their number grows 
exponentially every year with the expansion of the media market. Th e other active 
political parties in Moldova have taken over the media control model imposed 
by the Party of Communists and led from the shadow some of the newsrooms 
considered independent. Th e anti-communist narratives of these media have been 
readily confused with diversity and pluralism. Another analytical challenge dwells 
on the Transnistrian media issue. Transnistria is an autonomous geopolitical area 
which is offi  cially part of, but not controlled by, the Moldovan state. Transnistrian 
press integration in a Moldovan media system analysis would make it nearly im-
possible due to cultural diff erences, political system, power structure, economy, 
history that have come to distinguish this region from Moldova as a result of two 
decades of isolation and Russian infl uence. Th is issue customizes even more the 
Moldovan media and makes it unique to the Central and Eastern European region; 
for that reason, Transnistria should be presented as an individual case. In this con-
text it should be noted that these features are not national malfunctions that show 
how far Moldova is from the Western ideal of the press, but should be taken on a 
case by case principle, which in this case is normal for the Moldovan media system 
and the journalistic profession and which in itself should be treated as a specifi c 
media system. 

Th e perspective suggested in this article is more descriptive than analytical, 
avoiding frameworks and criticism of would-be media shortcomings. I propose 
to map the Moldovan media and the journalistic profession starting from the as-
sumption that the quality of Moldova’s democracy determines the media system 
quality in Moldova, meaning that the transition democracy shapes an extremely 
changeable media system. For confi rming this hypothesis, this article seeks to dis-
cuss the following questions: What forces have infl uenced media development and 
the journalistic profession in Moldova over the past 20 years? Why has the critical 
situation in the Moldovan media in the early years of democratization become the 

CEJoC Fall 2013.indb   250CEJoC Fall 2013.indb   250 2013-08-19   08:47:242013-08-19   08:47:24



Mapping the Moldovan media system and journalism culture 

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 2b(2013)  251

normal expression nowadays? Most of the ideas of this article were drawn from 
52 semi-structured interviews that were carried out in Moldova in 2006 and 2011 
with journalists, media analysts, academics, and media owners. All the interviews 
were conducted face to face by the author. Some of the results of these research pro-
jects (2006 — “Th e Moldovan Journalists in Post-communist Societies: Professional 
Roles, Values, and Representation”; 2011 — “Th e Professional Practices, Values   and 
Constraints of the Moldovan gatekeepers”) have been published in various articles 
and books. However, it is the fi rst time when the integrated outcomes of these two 
projects appear in one paper dedicated exclusively to the Moldovan media market 
and ownership structure, print press, broadcasting media and journalism culture. 

MEDIA MARKET AND OWNERSHIP STRUCTURE

Th e media in Moldova has always been underdeveloped, the main reason for which 
has been the immediate infl uence of political interests. Although at the beginning of 
the 1990s the new Moldovan democratic parliament adopted the Press Law and the 
Broadcasting Law which gave the citizens the opportunity to become owners, a pol-
itical decision which did not allow press privatization blocked the media market. 
In consequence, the once Soviet media remained the same state media and the new 
founded/independent media had to overcome several legal hurdles before it could 
compete with the governmental press. One of the media law restrictions stipulated 
that a person (a Moldovan citizen only) was not entitled to own more than 50 per-
cent of the capital in a single media institution. If the citizens wanted to set up other 
media outlets, their capital would not exceed 20 percent. Furthermore, according 
to Cărăuş (2006, p. 322), post-communist media regulations in Moldova avoided 
terms such as “owner,” “ownership” or “concentration,” using instead the expression 
“founder.” Th e founders of the independent press were not entitled to state subsidies 
or external donations. Only in 1995 did the law change, admitting domestic and 
foreign aid in Moldova. Six years later the Communist Party that came to power 
revoked this right. Only aft er “Twitter” revolution that led to change of power the 
parliament has amended these law constraints.

In the fi rst decade of democratic construction (Moldova proclaimed its in-
dependence in August 1991), the Moldovan media fared unevenly. Only state 
media, heavily subsidized by public resources and local and party press, had revived 
somewhat the media. Using the past vestiges of Soviet infrastructure, the state press 
had monopolized the market and the audience for many years. Th e media were 
fi nanced from independent sources (which could not be considered independent 
per se) and had access to only a very fragmented (local, regional, urban or rural) 
public. Over time, depending on foreign handouts/donations, non-state media 
began to disappear due to lack of resources. Of the dozens independent publica-
tions in the Romanian language, that had proliferated in the early 1990s, only the 
weekly Săptămâna has survived until today. Th e Russian language press underwent 

CEJoC Fall 2013.indb   251CEJoC Fall 2013.indb   251 2013-08-19   08:47:242013-08-19   08:47:24



Natalia Milewski

252  CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 2b(2013)

a diff erent development. In that period it became a practical reality that in Moldova 
only Russian media could represent a business which was not always profi table, 
but it had stable incomes. Th e Russian press has managed to stay on top because of 
a faithful audience, represented not only by the Russian minority (which is about 
6 percent of the population), but also by the Russian-speaking larger minority 
(formed by Ukrainians, Gagauz, Bulgarians and some Moldovan urban natives). 
Th is public, as well as a large part of the Moldovan local audience, preferred Russian 
media due to the higher quality of content. In consequence, as Alexandru Bohanţov, 
associated professor in Journalism at the Free International University of Moldova 
stated, the Moldovan public was “more aware of the realities of Russia than in their 
country and local communities” (interview with Alexandru Bohanţov, 2011).

In this context it should be noted that the Moldovan media has always been 
bilingual. However, among the Romanian and the Russian language press there 
has never been fair competition. Th e Russian media oft en surpassed the Romanian 
one. Even today over 50 percent of the national market belongs to Russian language 
media. For example, the number of Russian channels, both public and private, is 
from two to six in each city and they are steadily growing. Although a Russian re-
transmitted channel is twice as expensive as a Romanian one, the cable operators 
prefer to invest in Russian media having a triple market share compared with other 
foreign media. In 2006, for retransmitting a Russian television station like NTV and 
RTR Planeta, an operator had to pay monthly between 600 USD and 800 USD. On 
the other hand, according to Lozinschi (2006, p. 20) the most expensive Romanian 
channels cost 400 EUR per month, and the cheapest prices were between 70 and 
175 USD per month. 

Th e Moldovan media market has never been regulated in line with the needs of 
the Romanian-speaking majority. Although starting from 1995 the Broadcasting 
Law obliged the public and private audiovisual institutions to broadcast 65 percent 
of their programs in the state (Romanian) language, this provision had not been 
respected, even when a local NGO — CAIRO sued the Broadcasting Coordinat-
ing Council (BCC), to apply the law. In 2000 the Moldovan nongovernmental or-
ganization CAIRO, represented by graduates of foreign (Romanian, European and 
American) educational institutions, had tried to oblige the BCC to withdraw the 
broadcasting licenses for three television stations and eight radio stations, which 
had over 90 percent of their language content in Russian. Although the Court of 
Appeal of Moldova ruled in favor of CAIRO, Moldovan parliament intervention 
infl uenced the trial. Th e parliament issued a document which stipulated that the 
65 percent refers exclusively to local production shows and program, which meant 
that the audiovisual legislation did not really regulate the foreign content broadcast 
in Moldova. 

In these conditions, aft er the fi rst ten years of independence, a very weak local 
media market developed in Moldova, characterized by an increasing dependence on 
Russian press. It is thus an expected and usual fact that in the 2000s the Moldovan 

CEJoC Fall 2013.indb   252CEJoC Fall 2013.indb   252 2013-08-19   08:47:242013-08-19   08:47:24



Mapping the Moldovan media system and journalism culture 

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 2b(2013)  253

national media remained almost at the same level as in the 1990s. Only the local 
and party press were somewhat diversifi ed. One of the novelties of that period was 
the fi rst important press group establishment, named FLUX. It did represent a very 
rudimental traditional media concentration which owned two media outlets (news-
paper and press agency) that at least initially functioned as a unique newsroom and 
a publishing house. Th e media organization was politically controlled and fi nanced 
by one of the most important opposition parties at the time — the Popular Chris-
tian Democratic Party supported from the shadows by Romanian resources. Its 
reputation grew along the other political public and private media controlled by the 
Communist government. Th ese two types of press (the ruling party and opposition 
media) did not compete with each other. Each of them had a specifi c niche and 
audience. FLUX was disseminating their media products for a Romanian-speaking 
public with a nationalist vision and claimed reunifi cation with Romania, while the 
pro-communist media had a predominantly Russian-speaking audience, nostalgic 
for Soviet/communist times. Th e only unifying aim for these politically involved 
media was political infl uence and total disinterest for the press as a business. Gen-
erally speaking, in the 2000s when Moldova had a Communist government, media 
became, as interviewed radio journalists declared, a pro-communist agitator. Even 
state television, which in 2002 became a public institution, did not disguise its pol-
itical partisanship with the communist government. As a public television reporter, 
who preferred to keep his identity anonymous, declared: “Aft er Voronin [former 
Moldovan president and head of the Party of Communists] came to power, the 
press is very much controlled; we are practically in the years before the 1990s. We 
receive calls from the Government, the Presidency, and the Parliament and we are 
told that they have some events and we are required to come. Th ey do not care that 
we do not have cameras, editorial teams, absolutely nothing; we must go. At 7 in the 
morning Tarlev [former prime-minister] will go to Basarabeasca [a city in South 
Moldova]. We must be with him, we must fi lm him, and we must talk about his 
actions. Criticisms are not acceptable; we are enslaved by the communist power” 
(interview, 2006).

Aft er nine years of communist constraints which have established an open 
censorship, electing a pro-European alliance of parties was also an unhoped for 
shift  for media market liberalization. Foreign investment of over 10 million euros 
revived the Romanian language audiovisual media and redistributed part of the 
incomes from advertising (which was according to some estimates about 20 million 
EUR in 2010), that until then had mostly been concentrated in the Russian press. 
Th e presence on the media market of two controversial Romanian businessmen 
and media owners, Sorin Ovidiu Vîntu and Dinu Patriciu, has created a short-term 
impression that the Romanian-language media could be profi table. A year later, 
aft er the launch of Publika TV which was Sorin Ovidiu Vîntu’s project in Moldova, 
he withdrew by selling his shares to a powerful politician, Vlad Plahotniuc. At the 
same time, Dinu Patriciu continues to keep this media business in Moldova (the 

CEJoC Fall 2013.indb   253CEJoC Fall 2013.indb   253 2013-08-19   08:47:242013-08-19   08:47:24



Natalia Milewski

254  CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 2b(2013)

newspaper Adevărul), although his media business in Romania is in the process 
of bankruptcy. Another important investment aft er 2009, which is not profi table 
either, but managed to stay in the media market due to German investment (at least 
5 million EUR granted by Reinstein Media Management Germany) is the Jurnal 
Trust Media Group, created by the Moldovan journalist Val Butnaru. 

PRINT MEDIA

Th e media system had a relatively free hand only in the fi rst fi ve years of Moldova’s 
independence. Th is short period, when the media market escaped temporarily from 
state political monopoly had paved the way for the introduction of commercial 
press. Apparently, there were all prerequisites for the competitive environment and 
profi table press developments. However, the Moldovan print media failed to de-
tach itself from political sponsorship. Th e main factors that in the mid-1990s led 
the Moldovan press to seek political support had been the deep impoverishment 
of the population and electronic media development. Aft er liberalization of prices 
in the early 1990s, most families had decreased their expenditure for the purchase 
of periodical press. If in the Soviet period many Moldovan citizens had the re-
sources to subscribe to several newspapers and magazines, since the 1990s very few 
could aff ord that. Furthermore, during that period most Moldovan readers turned 
into viewers because of the lack of a TV licence. Without permanent fi nancial sup-
port and with high costs for production and distribution, the commercial press 
failed to be independent. 

However, local media had adapted better than the national one to market con-
ditions. In the mid-1990s there were many local markets which were independent 
and isolated from each other. In 1994 the press published in Chisinau, disappeared 
in some Moldovan regions. Th e independent local publications that in a short time 
adapted to new public requirements (more local news) had occupied this free niche 
and managed to become sustainable due to foreign donors (e.g. Th e Soros Foun-
dation-Moldova). Nevertheless, the number of national publications in that period 
had not diminished, but rather increased. If in 1990 in Chisinau there were only 
26 publications, in 1994 their number increased to 99. According to Malcoci (2000, 
pp. 50–56), the most prolifi c year was 1997, when there were about 460 newspapers 
and magazines, of which two-thirds had appeared in the capital. Only newspaper 
circulation declined dramatically. If in 1990 the 26 newspaper circulation was about 
1.3 million copies per day, in 1994 all 99 publications sold only 490,000 daily copies. 

Starting from 2000s, this situation became worse. In 2001 Moldova had about 150 
periodicals, of which very few had a circulation of more than 20,000 copies per day. 
At the national level the press agencies had disseminated daily to about 39,000 cop-
ies, of which 6,000 originated from Russia. As Negru states (2001, p. 33), for about 
a four million population, this circulation was insignifi cant. Th e large rural popu-
lation who generally read less than the urban population complicated the written 

CEJoC Fall 2013.indb   254CEJoC Fall 2013.indb   254 2013-08-19   08:47:242013-08-19   08:47:24



Mapping the Moldovan media system and journalism culture 

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 2b(2013)  255

press condition even more, especially the Romanian language one, which had to cut 
its circulation several times in the coming years. In 2006 the national newspaper 
with the largest circulation was the Romanian language daily Flux with 45,000 
copies per week, far beyond the Russian-language weekly Komsomolskaya Pravda 
v Moldove which had over 60,000 copies. In 2010 the Romanian language national 
best-selling newspaper Jurnal de Chisinau did not exceed 26,000 copies weekly. In 
following years, Adevărul Moldova took its place, the daily paper which belongs to 
the Romanian businessman Dinu Patriciu. According to the National Readership 
Survey, conducted by IMAS Chisinau in 2012, Adevărul Moldova was only in fi ft h 
place in the preferences of the Moldovan readers under 45 years of age (the Russian 
newspapers occupy the fi rst four places, including a newspaper ad, Makler). With 
15,000 readers per issue, its circulation was about three times higher than of the 
most widespread local newspaper. 

However, the biggest decrease in the press market took place in early 2000s 
when the Party of Communists came to power. Besides founding many of the 
local state newspapers that represented the ruling party mouthpiece, they also 
introduced legal provisions in the Press Law prohibiting foreign fi nancial aid for 
media. According to Carauş (2006, p. 323), at that time the most important in-
vestors in the Moldovan media were from Romania, the USA, the Netherlands, 
France and Greece. Th e last four have withdrawn their fi nancial support aft er the 
law was amended. Aft er the 2009 political change when the Party of Commun-
ists left  power, parliament allowed the resumption of media investment. Media 
groups from Romania are still among the largest investors and donors. Even 
with permanent external donations, the Moldovan independent press is totally 
unprofi table. It only survives due to fi nancial injections by political parties. All 
media incomes in Moldova are taboo subjects, even when one speaks about party 
press. Because the offi  cial income sources (subscription, sales, and advertising) 
cannot ensure a decent existence, the print media relies on politically-motivated 
fi nancial investment. Th us, the Moldovan media has become an arena of competi-
tion for winning subsidies and sponsorships, and those who invest today prefer 
to stay backstage. 

BROADCASTING MEDIA

In 1990, the fi rst local private television studios sprung up in Moldova. Th ese es-
tablishments were initiatives costing several hundred dollars of investment. Th ey 
diff ered greatly from traditional television both in terms of infrastructure and jour-
nalistic content. Th e studios broadcast from rented apartments or owners’ houses 
and their products were nothing more but a few hours of recordings. Since 1996 
the status of these private televisions changed, when the Broadcasting Coordinating 
Council began providing the fi rst broadcasting licenses. Most of the new broadcast-
ers (26) were located in central district towns. Only 12 of the TV channels were 

CEJoC Fall 2013.indb   255CEJoC Fall 2013.indb   255 2013-08-19   08:47:242013-08-19   08:47:24



Natalia Milewski

256  CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 2b(2013)

placed in the capital city of Chisinau. Th e best known of these have been ProTV 
Chişinău and Pervîi Canal Moldova (recently renamed as Prime) and are active 
in the Moldavian market even today. It should be noted, however, that no private 
TV stations have used all the time to broadcast their own programs. Th ey have 
constantly relied on foreign television channels, many of them from the Russian 
Federation. Accordingly, no private channels could be considered fully domestic, 
as none of them managed to reach more than 30 percent of their own content. 
Th e situation seemed to change from 2009 onwards, when foreign investors ap-
peared on the media market. Two local television stations with regional coverage, 
Jurnal TV (Jurnal Trust Media Group) and Publika TV (former owner Sorin Ovidiu 
Vîntu), have managed to put into practice new TV formats (especially news and 
political debates) and broadcast only their own content. Th ese two stations have 
competed for a very short period so far, dividing a market share of only 3 percent. 
Aft er a prolonged stagnation, Jurnal TV decided to change its news profi le to a 
generalist-entertainment one. Th e latter change did not produce signifi cant eff ects 
on competing television. Publika TV has kept its audience, even aft er its owner 
changed and rumors of its politicization spread in the public sphere. Even if these 
two channels had not been placed in the charts of the most watched TV stations, 
they have the self-assumed privilege of increasing domestic/Romanian language 
journalistic content quality.

Although private television stations have never been able to compete with 
national/public TV channel Moldova 1, they have succeeded in attracting an 
important part of its urban audience. Today Moldova 1 remains one of the main 
sources of national information, with over 36 percent of the national market 
share (IMAS-INC Chişinău, 2012). Moldova 1 is a sequel of Moldovan television 
TVM, founded in April 1958 as state\(USSR) republican television station. In 
the Soviet period, it was the only television station of the Moldovan Soviet So-
cialist Republic. Aft er 1990, TVM has maintained the rule of state television, 
practically the only television station submitted directly to parliament and BCC. 
Aft er the law adoption on National Public Broadcasting Teleradio-Moldova 
in 2002, TVM, renamed Moldova 1, became a public service broadcaster, and 
subordinated indirectly to parliament. Th is channel could never face compe-
tition from Russian Public Television. Until 2005, the private company Pervîi 
Canal Moldova had relayed for 6–8 hours dailyRussian Public Television. Aft er 
changing its founders, the station dropped its own broadcasts, sending only Rus-
sia’s original public station broadcasts. Since 2008, the channel (recently renamed 
Prime) began to produce its own programs, which are broadcast in the same grid 
as Russian public television’s programs. Evolving signifi cantly in the last 20 years 
and currently amounting to a Western model of programs, news, shows and en-
tertainment, Russian Public Television enjoys a grip on the audience in Moldova 
and is the most important public information source at a national level, covering 
92–95 percent of the country. 

CEJoC Fall 2013.indb   256CEJoC Fall 2013.indb   256 2013-08-19   08:47:242013-08-19   08:47:24



Mapping the Moldovan media system and journalism culture 

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 2b(2013)  257

As for radio, in the Soviet period this means of information attracted far less pol-
itical interest than other media and therefore, to some extent, it had remained in the 
shadows. Since the 1990s, its popularity was a well-known fact: in 2003 more than 
50 percent of Moldovans listened to the radio; the same percentage was attained in 
2012 as well (IMAS-INC Chişinău, October 2003, March 2012). Th is means that 
radio stations had a far larger audience than the printed press, not exceeding 10 per-
cent daily. Moreover, according to a recent survey, radio stations meet the public 
need better than other TV broadcasters (the way radio is providing information 
satisfi ed 62.1 percent of listeners, while TV broadcasters’ activity — only 43.3 per-
cent of viewers) (Malcoci, 2000, p. 131). Aft er 1990, the number of radio stations 
in Moldova did not skyrocket in comparison with local newspapers. If in 1995 the 
BCC granted seven licenses, then in 2006 their number exceeded 48, most of them 
being taken over by private persons. Th e competition between them had greatly 
enriched Moldovan broadcasting. Of all the media in Moldova, commercial radio 
stations were the most competitive and probably the most profi table despite lower 
advertising revenues (less than 5 percent of the sold advertising in Moldova). Poli-
disc and Radio d’Or — two local radio stations which had signifi cant audiences in 
the 1990s, gained knowledge and specialized in the possibilities of diff erent musical 
formats, and were the fi rst in determining the specifi c age and social characteristics 
of their audience. Using Russian radio channels’ experience, where music consti-
tuted most of the broadcast time, these two stations had undermined the Moldovan 
national radio monopoly, which relied almost totally on narrative broadcast. Due to 
the poor saleability of Moldovan music, they broadcast only Western and Russian 
music. Since then the radio market has expanded greatly. Nowadays every aver-
age Moldovan city boasts an impressive number of radio stations: public, private, 
national, local, musical, religious, and news focused. In larger cities private radio 
stations have the largest audience. Th e most accessed radio stations in major cities 
are, however, not domestic ones, but rather those from Russia, such as Polidisc Rus-
skoe Radio, Hit FM, Retro FM (IMAS-INC Chişinău, March 2012). 

JOURNALISM CULTURE

It is very diffi  cult to estimate on average how many journalists are working nowa-
days in the Moldovan media. During the Soviet times, for example, a municipal 
committee of the Communist Party created professional fi les with journalists work-
ing in the Moldavian Soviet Socialist Republic, but they were never completed. 
However, according to the Journalists Union of Moldova, 1,200 professionals 
worked for the Moldovan media by 1991. One of the recent studies estimated a 
total of 2,000 media professionals of whom 43 percent worked in public service 
media, 55 percent — in private media, and 2 percent — in media belonging to 
political parties. Approximately 66 percent of journalists are Romanian/Moldovan, 
24 percent — Russian, 7 percent — Ukrainian, 1 percent — Bulgarian and 1 percent 

CEJoC Fall 2013.indb   257CEJoC Fall 2013.indb   257 2013-08-19   08:47:242013-08-19   08:47:24



Natalia Milewski

258  CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 2b(2013)

other nationalities, such as Armenian, Jews, Gagauz, etc. (IMAS-INC Chişinău, 
2003). Today the average age of a Moldovan journalist is about 35. Th ey are 10 years 
younger than the average of the 1990s. Most of the journalists who work in regional 
newsrooms are older than the professionals from national outlets. During the Soviet 
era, in journalism there were very few women, the number of young journalists 
was proportional to that of older journalists and the professionals with specialized 
higher education were several times more numerous than those with no education 
in the fi eld. In recent years, more women have joined the profession, the number of 
young people has increased and the number of journalists with specialized higher 
education has declined.

In the research project “Th e Moldovan Journalists in Post-Communist Society,” 
carried out in 2006, I defi ned four generations of journalists active in Moldovan 
media. Firstly, the Soviet generation who entered the profession before 1990s repre-
sented two categories: practitioners who maintained a conservative vision of parti-
san journalism and professionals who had promoted democratic values  , adopting 
the Western style of working. Th e Soviet journalists, loyal to the communist model, 
had continued to work in state/public service media, actively participating in pro-
fessional associations such as the Journalists Union of Moldova, while the Soviet 
journalists, supporters of Western-style press, became directors or deputy editors 
in the fi rst private media in Moldova. Secondly, the post-Soviet generation of jour-
nalists represented a vast heterogeneous subculture, with various social origins and 
diff erent education, without any experience in the fi eld. Th eir access to the profes-
sion was   possible due to the lax media laws adopted in the early 1990s. Although 
some of these journalists had practiced the Soviet model of press and others the 
Western style, most of them were not associated in professional organizations, were 
very competitive and neglected the ethical side of the profession. Th e only change 
that took place in the last six years at the generation level was the Soviet journalists’ 
disappearance that did not resist the increasing mobility in the profession, the print 
press devaluation and new media expansion. However, journalists from this gen-
eration can still be identifi ed in local or party press, and especially pro-communist 
party media. A new generation of journalists trained in Western and Romanian 
schools joined the post-communist generations, who have been employed primar-
ily in newly created foreign media and who have brought an added value to the 
quality of journalistic content. In the beginning, the Western-trained journalists’ 
exodus did not create an overfl ow in the labor market, due to many foreign invest-
ments. However, aft er the withdrawal of Romanian funding many of them lost their 
workplaces.  

During the Soviet period, in the journalistic profession there was not any short-
age of jobs. Journalism was a prestigious profession with many privileges for pol-
itical party members, but it was never well paid. Aft er the 1990s the situation has 
not changed. Moreover, in the period when Russia became bankrupt (1998), which 
had a devastating eff ect on the Moldovan economy for many years, the majority of 

CEJoC Fall 2013.indb   258CEJoC Fall 2013.indb   258 2013-08-19   08:47:242013-08-19   08:47:24



Mapping the Moldovan media system and journalism culture 

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 2b(2013)  259

journalists received their payment with delays or were not paid at all (especially in 
the districts), and their salary rarely exceeded 200 USD. Only journalists who repre-
sented foreign media branch offi  ces could have a salary two or three times higher. 
Nowadays, the wage diff erences have been preserved. However, in order to increase 
their revenues, journalists have added incomes from other jobs. Th ey have doubled 
or even tripled their basic salary by providing services in politics, economy, music, 
advertising or PR. As Cornelia Cozonac claimed that there is no administrative 
control over journalists and their work is not overloaded, which allows too many 
of them to supplement their very low wages: “In this fi eld as in any creative fi eld in 
Moldova there is a double salary phenomenon — one that is known by the state and 
another which is known only by the employee and employer. I do not know many 
journalists who work for a single media. Usually, a journalist can work for a media 
organization and has other positions, such as impresarios, businessmen, managers, 
etc.” (interview with Cornelia Cozonac, 2011).

In terms of self-regulation, the fi rst media NGOs, Press Freedom Committee 
and Independent Journalism Center, have occurred since 1994, two years later than 
the fi rst non-governmental organization in general. Th e Journalists Union of Mol-
dova is the only exception. Established in 1957, it is a legacy of the Soviet Journalists 
Association, which, aft er the reorganization of 1991–1992, became a non-profi t as-
sociation. Starting with the late 1990s, the number of members has grown continu-
ously. Th us in 1998 the media NGOs constituted about 3% of the total of 585 organ-
izations registered with the Ministry of Justice (Sîrbu, 2001, p. 82). Currently about 
30 media associations function in Moldova, of which only one-third are active. Th e 
growing diversity of services that they off er determines their number. For example, 
the Independent Press Association, fi rst established in 1997 by representatives of 
private newspapers and news agencies, has set the aim of promoting independent 
local and national media. Or the Electronic Press Association, founded in 1999, 
comprises the most important local radio and television companies and independ-
ent professionals. Created as an electronic media union, this organization aims to 
create an audit system for the radio and TV audience and set up common data-
base programs for its members. On the other hand, the Journalists Union, which 
evolved from being a Soviet-style governmental organization to an independent 
professional association, is probably the only non-profi t NGO according to Sîrbu 
(2001, p. 83), which has “made   some eff orts to protect the rights of Moldovan jour-
nalists.” Besides reacting in diff erent cases of violation of journalists’ rights and 
the intimidation and aggression against them, the Journalists Union has lobbied 
for the adoption of a law based on Access to Information and amendment of the 
Criminal Code articles on defamation in international law compliance. In addition, 
the Journalists Union proposed to the Government to exempt the periodical press 
from VAT as a measure of positive discrimination designed to support independ-
ent media. In this context another NGO should be mentioned, the Independent 
Journalism Center, which created a legal service in 1999, providing journalists and 

CEJoC Fall 2013.indb   259CEJoC Fall 2013.indb   259 2013-08-19   08:47:242013-08-19   08:47:24



Natalia Milewski

260  CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 2b(2013)

media organizations with an advisory service in cases of persecution, while con-
ducting their professional duties. Despite these many initiatives, the professional 
associations in Moldova are not functional due to the interests’ divergence of media 
owners on the one hand, and journalists on the other, many of whom are politically 
affi  liated or sponsored from abroad. Of the estimated 2,000 journalists working 
now in the Moldovan media, only about 30 percent are professionally affi  liated. At 
the same time, many of the organizations that should represent them lead a miser-
able existence from the point of view of organizational representation, having only 
a few members being barely engaged in any specifi c professional activity. Th ey are 
mostly dependent on external funds for which their raison d’être oft en is.

Th e associative dispersion of Moldovan journalists has complicated the imple-
mentation of professional ethics codes. One of the most well-known is the Ethical 
Code of Journalists, adopted in 1999 by the Union of Journalists of Moldova and 
revised in 2010–2011 by Moldovan and European experts. Th is code is based on 
documents adopted by the Parliamentary Assembly of the Council of Europe 
on journalism ethics and the principles of conduct of the International Federation 
of Journalists. Although it was signed by 84 media institutions and associations, 
the code is not recognized by most major market players. Th e practical applica-
tion of this code is almost impossible in Moldova because of the large number of 
journalists who openly declare their political sympathies.

CONCLUSIONS 

Th is article has sought to off er a critical introduction into the Moldovan media sys-
tem and journalistic profession developments. It has made an overview of the most 
important changes that have occurred in recent years, rather than looked outwards 
at how Moldovan media has integrated into the global context. Th e main conclu-
sions of this article boil down to the facts that fi rst, Moldovan media is depend-
ent on the Russian language press, which more imitates than produces journalistic 
content; second, media market dependence on political recourses makes it vulner-
able in terms of professionalism and ethics; third, media partisanship emphasizes 
deep political allegiances in a society where media represents — through its owners 
involved in politics — the mouthpiece of political parties and state institutions; 
fourth, the state monopoly over broadcasting networks and press does not allow for 
the consolidation of the public interest mission of the journalistic profession; fi ft h, 
drastic fi scal media policy exerted on the “hostile to power” media has inhibited any 
attempt to develop a competitive press market; and sixth, the media market lacks 
transparency which creates diffi  culties for making any prospective analysis for the 
next fi ve or even ten years. Th ese vicissitudes have not only strengthened during 
the past twenty-one years, but have become role models for budding media. Politics 
infl uences media and forms the media agenda in Moldova today. Th e success in this 
industry depends on a partnership created between journalists and politicians, and 

CEJoC Fall 2013.indb   260CEJoC Fall 2013.indb   260 2013-08-19   08:47:242013-08-19   08:47:24



Mapping the Moldovan media system and journalism culture 

sometimes there is no partnership at all, because politicians are media owners and 
journalists are future politicians. 

ACKNOWLEDGMENTS

Th is work was supported by the strategic grant POSDRU/89/1.5/S/62259, Project 
title: “Applied social, human and political sciences. Postdoctoral training and post-
doctoral fellowships in social, human and political sciences,” co-fi nanced by the 
European Social Fund within the Sectorial Operational Program Human Resources 
Development 2007–2013.

REFERENCES

Cărăuș, T. (2006). Moldova. In: Hrvatin, S., Petkovic, B. (eds). Media Ownership and Its Impact on 
Media Independence and Pluralism. Ljubljana: Institute of Contemporary Social and Political 
Studies.

Gogu, N. (2011). Th e Media in South-East Europe. Comparative Media Law and Policy Study. Country 
Report Moldova. Friedrich Ebert Foundation. Retrieved June 2, 2012 from http://www.emr-sb.de/
service/EMR_Moldova_CountryReport_FES_SEE.pdf. 

IMAS-INC Chișinău (October 2003). Audienţa mass-media în Republica Moldova. Retrieved June 10, 
2012 from http://ijc.md/bulmm/2004februarie/bmm_rom_2004_feb.pdf. 

IMAS-INC Chișinău (2003). Profi lul jurnalistului: caracteristici socio-demografi ce, profesionale și 
condiţiile de muncă. Retrieved June 10, 2012 from http://ijc.md/bulmm/2004iunie/BMM_print_
web.pdf.  

IMAS-INC Chișinău (March 2012). Studiul naţional de audienţă TV, radio, presă scrisă.
Republica Moldova. Retrieved June 10, 2012 from http://www.ijc.md/index.php?option
=com_content&task=view&id=323&Itemid=117.

Lozinschi, R. (2006). Televiziunea prin cablu: realităţi și perspective. Mass-media în Moldova, 2, De-
cember, pp. 19–20.

Malcoci, L. (2000). Mass-media şi opinia publică în societatea de tranziţie: interferenţe. Chişinău: Edi-
tura USM.

Negru, N. (2001). Tirajul presei scrise. Mass-media în Moldova, 1, December, pp. 33–36.
Parmelee, J.H. (2009). Media pluralism by default: Th e case of Moldova. Central European Journal of 

Communication, 2, No. 2(3), pp. 279–293.
Sîrbu, A. (2001). Organizaţiile mass-media și efi cienţa lor în spectrul societăţii civile. In: Mass-media 

în Republica Moldova. Raport anual 2000. Chișinău: Uniunea Jurnaliștilor din Republica Moldova, 
pp. 82–85.

Zielonka, J., Mancini, P. (2011). A media map of Central and Eastern Europe. Retrieved August 12, 
2012 from http://mde.politics.ox.ac.uk/. 

CEJoC Fall 2013.indb   261CEJoC Fall 2013.indb   261 2013-08-19   08:47:252013-08-19   08:47:25




