
CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010) ISSN 1899-5101 � � � � � � � � � � � � � � 21

Past, present and future 
of Public Service Broadcasting in Germany

�������
Olexiy Khabyuk 

U N I V E R S I T Y  O F  C O L O G N E ,  G E R M A N Y

ABSTRACT: Based on the dimensions of state interference proposed by Blumler and Gurevitch 
(1995), this paper follows their approach from an economic perspective. Th erefore three alternative 
ways to provide broadcasting goods (the market, the state and the voluntary sector) are introduced. 
Next a historical overview of the German public service broadcasting is provided. Main legal provi-
sions are described in theoretical remarks with focus on constitution of supervisory bodies of pub-
lic service broadcasters. Ways and cases of political interventions are discussed there. Th e funding 
of public service broadcasters is depicted. Some recent developments are presented, related to the 
so-called “three step test” for new or changed online off erings of public service broadcasters. 
Th e German public service broadcasting sector is evaluated and visualized by means of the para-
digm. Although diff erent possibilities of state infl uence exist, German public service broadcasting 
can be characterized all in all as rather state-distant. New challenges arise, however, from the trans-
formation process in public service media. 

KEYWORDS: license fee, three step test, broadcasting council, administrative council, state inter-
ference

����������

THEORETICAL REMARKS ON STATE INTERFERENCE FROM AN ECONOMIC PERSPECTIVE

Based on the dimensions of state interference proposed by Blumler and Gurevitch, 
1995 (pp. 61–64; control over media fi nance, appointments and content), this paper 
follows their approach from an economic perspective. Th e dimension of “control 
over media fi nance” shall be used as the main factor for further research. With its 
help other types of state interferences, interpreted as non-monetary media fi nance, 
shall be described and involved in the analysis. Th e author thereby relies strongly 
on Kops (2007). 

According to general economic theory, there are three alternative ways to pro-
vide goods: the market (the commercial sector), the state (the governmental sector) 
and the voluntary (non-governmental, non-profi t) sector. Each of them has certain 
advantages and disadvantages, which establish certain incentives for the recipients of 

Journal_3(4)_new.indb   21Journal_3(4)_new.indb   21 2010-05-05   15:10:112010-05-05   15:10:11



Olexiy Khabyuk

22 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010)

those revenues at the same time. With regard to the broadcasting sector they can be 
described as follows (for details see Kops, 2007, pp. 7–16):

a) Th e provision of goods by the market relies on profi t-making incentives. It is 
a cost effi  cient and dynamic method to satisfy human needs, as well as to ensure 
consumer sovereignty. However, this form of provision may suff er from numerous 
market failures, which can cause monopolization/oligopolization in the broadcast-
ing market, accompanied with low program diversity (“more of the same”) and low 
quality, politically biased reports etc. In the market of advertising-based television 
programs competition for cost reduction of programs can prevail rather than com-
petition for a rise in quality (Heinrich, 1999, pp. 537–538). Also manipulation of 
the audience by order of political sponsors can become a disadvantageous part of 
the business model of commercial broadcasters.

b) Th e provision of goods by the state relies on mandatory regulation and cen-
tralized decision rules. Th e state can correct some of the market failures. A benevo-
lent state broadcaster has the ability to prevent disadvantages relating to commercial 
and voluntary broadcasters. It can supply non-profi table programs (e.g. educational 
programs for poor), programs with high positive external benefi ts (e.g. programs 
which foster cultural heritage) and refl ect views of all strata of society, regardless of 
their motivation and material basis. “However, these theoretical capabilities hardly 
are relevant, as state broadcasters are never benevolent” (Kops, 2007, p. 12). Pre-
dominantly state fi nanced broadcasters cannot usually escape from political control 
and are abused to disseminate the government’s/ruling party’s views with the objec-
tive of ensuring or extending political power. Simultaneously, oppositional views are 
suppressed. In addition, state broadcasters usually lack cost effi  ciency and dynamics 
in adjusting to new or changed consumer needs.

c) Provision of goods by the voluntary sector relies on intrinsic motives, e.g. 
altruistic motives and motives that derive from the desire for acknowledgement 
(e.g. scientists); they are neither driven by profi t-making nor oriented at gaining 
political power. In order to function properly, the voluntary sector needs a strong 
and diverse civil society, but also a continuous fi nancial support (usually provided 
by the state) because most NGOs lack fi nancial resources. Another requirement for 
expansion of the voluntary sector noted by Kops, 2007 (p. 14) is “a government that 
does not abuse its role as a sponsor of civil society to infl uence the (political) opin-
ions of the institutions of civil society.” Indeed, state fi nancing of civil society insti-
tutions opens the fl oodgates to its indirect manipulation.

Th us, funding in general determines program output, as certain programs will 
be broadcasted in exchange for revenues from a provider of funds. However, there 
are numerous non-monetary factors that infl uence the revenue structure, which 
can be of economic, legal, political, societal and technical origin. For instance, the 
autonomy of a broadcaster being fi nanced from state funds strongly depends on 
whether such funds will be allocated by “discretionary decision, enabling adminis-
trators to discriminate between diff erent media outlets, or by more automatically 

Journal_3(4)_new.indb   22Journal_3(4)_new.indb   22 2010-05-05   15:10:112010-05-05   15:10:11



Past, present and future of Public Service Broadcasting in Germany

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010) � � � � � � � � � � � � � � 23

applicable objective criteria” (Blumler and Gurevitch, 1995, p. 64). Control over 
content can also be interpreted with the same perspective (ibid.). Governments 
with adequate power competencies can force the broadcaster to act in a politically 
biased fashion. Otherwise the broadcaster may experience sanctions that in fl uence 
its revenues (e.g. withdrawal of broadcasting license).

In turn, the monetary and non-monetary funding structure determines the in-
centives for the staff . Indeed, there are intermediary factors, which can encourage 
the journalists (staff ) and the management board of a broadcasting company to pro-
duce a certain output that may be quite contrary to the incentives set by funding. 
One such factor is journalists’ behavior, which can be described in four spheres 
(Donsbach, 2003, pp. 108–110): subject (journalist as a person, e.g. political ideas, 
professional motives), profession (common values of the journalists, e.g. ethical 
values), institution (characteristics of the broadcasters, e.g. economic structure, 
freedom of speech at work), and society (political culture, freedom of speech in the 
country). According to this model, the higher the professionalism of a journalist 
(person), the stronger the compliance to the code of conduct among journalists 
(profession), the more independent a journalist is in his work (institution), and the 
stronger the freedom of speech exists in the country (society), so much the lesser 
the impact of state interferences (see also Dubina, 2009, pp. 24–25).

Th e conditions of the higher-level sphere can then aff ect “subordinated” spheres. 
Th is means that rules prevailing in a broadcasting organization can determine the 
journalists’ behavior or (in the terminology of Kops, 2007, pp. 19–22) internal gra-
tifi cation rules can set incentives for the staff  deviating from or corresponding to that 
of the funding structure. Rule setters are normally management and supervisory 
bodies (the latter represent the interests of shareholders). For example, the manage-
ment of a state funded and therefore state infl uenced broadcaster decides to broad-
cast impartial reports, but faces resistance from journalists. Th e management can 
censor the programs or dismiss some of the less compliant journalists. Th e impact 
of these sanctions will depend on the factors of journalists’ behavior described 
above. However, as management is in a controlling position, it is to be expected that 
its eff orts will ultimately succeed. Hence the “control over appointments,” the third 
dimension of state interference on media proposed by Blumler and Gurevitch, 1995 
(p. 63), is crucial for keeping the broadcaster’s internal gratifi cation rules in check. 
Supervisory bodies may play an important role at this juncture, especially in or-
ganizations where society is the shareholder.

THE HISTORY OF GERMAN PUBLIC SERVICE BROADCASTING

In Germany the state played a leading role in the development of broadcasting from 
its inception. Before World War II, in the Weimar Republic, radio stations were 
established under the substantial technical and economic control of top executives 
of the Ministries of Post and Interior Aff airs, in circumvention of the parliaments 

Journal_3(4)_new.indb   23Journal_3(4)_new.indb   23 2010-05-05   15:10:112010-05-05   15:10:11



Olexiy Khabyuk

24 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010)

and the federal states (Länder). For example, only news produced by a company 
under control of the Ministry of the Interior Aff airs were allowed to broadcast. 
State in fl uence became even more intense subsequent to the broadcasting reform of 
1932, which squeezed out private investors from the “Imperial Broadcasting Com-
pany.” Th e latter reform prepared the way for the “Gleichschaltung” (i.e. the en-
forced political conformity) of broadcasting by the Nazi regime in 1933. Broadcast-
ing became the most important propaganda instrument of this regime (Kapust, 
1981, pp. 34–36; Humphreys, 1994, pp. 124–127).

Th e reconstruction of broadcasting in West Germany aft er World War II was 
strongly in fl uenced by the occupying powers who sought to decentralize the state 
structure. Th eir eff orts were hence directed at establishing broadcasting in a fed-
eral organization, free of dominance by any governmental, political, economical, 
religious or other group of the society. Although the newly established broadcasters 
in diff erent zones varied somewhat from each other, they all adopted the British 
model, an organization formed as a legally autonomous “corporation under public 
law” (Humphreys, 1994, pp. 128–129).

In the early years of their existence the six newly founded public service broad-
casters faced similar problems, so that cooperation became inevitable. In June 1950 
the “Association of German Public Service Broadcasting Corporations” (ARD) was 
founded. In 1953 Association’s members agreed to broadcast a nationwide conjoint 
channel under the ARD brand. Every broadcaster committed to produce certain 
program contributions, but was also free to complement or even substitute the ARD 
transmissions with their own regional programs.

In 1960 the federal government made an attempt to establish a second television 
channel in form of a commercial company. As a reaction, federal states saw their 
legislative competence violated and complained before the Federal Constitutional 
Court. Th e latter attested in a ruling from 1961 (“fi rst broadcasting ruling”) the 
exclusive legislative jurisdiction of the federal states in the broadcasting policy fi eld. 
With regard to the commercial form of broadcasting the Court judged that broad-
casting must remain organized under public law to avoid domination by the state 
or particular interest groups, since there were not enough frequencies available to 
maintain a plurality comparable to that in the press sector.

Encouraged by this ruling the federal states established the “Second German 
Television” (ZDF). In contrast to the decentralized structure of the ARD, the ZDF 
was organized centrally; it was obliged to broadcast only nationwide television pro-
grams and was controlled by similar supervisory bodies as the ARD broadcasters. 
Nevertheless, in the course of time the stronger dependence from the political pow-
ers became obvious (see Humphreys, 1994, pp. 167–168; Section 3.1). In return, the 
ARD-broadcasters were allowed to establish regional “third channels” (Kapust, 
1981, pp. 36–45; Humphreys, 1994, pp. 128–169).

Th e introduction of commercial broadcasting, which was formally admitted 
by the “third broadcasting ruling” of the Federal Constitutional Court in 1981, 

Journal_3(4)_new.indb   24Journal_3(4)_new.indb   24 2010-05-05   15:10:112010-05-05   15:10:11



Past, present and future of Public Service Broadcasting in Germany

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010) � � � � � � � � � � � � � � 25

brought new challenges to the broadcasting sector. Th e Court saw that similar to the 
press sector, commercial broadcasting now had the ability to develop an “external 
plurality” by means of modifi ed technical and economical conditions. By compari-
son, public service broadcasting should provide “internal plurality” maintained 
through its internal organizational structure (supervision bodies, pursuit of mis-
sion’s objectives).

In its following rulings the Federal Constitutional Court emphasized the impor-
tance of public service broadcasting (Seidel, Libertus, 1993, pp. 2–8). Th e latter was 
committed to guarantee an “indispensable fundamental provision for all” in the new 
dual broadcasting order (“fourth broadcasting ruling” in 1986). As long as public 
service broadcasting was able to fulfi ll its tasks, private broadcasting should be grant-
ed lower program requirements (“fi ft h broadcasting ruling” in 1987). Furthermore, 
public service broadcasting was also given the opportunity to adapt to new develop-
ments (“sixth broadcasting ruling” in 1991). Th e Court also pronounced judgments 
on the procedure of determining broadcasting fees, which had to be organized in a state 
distant manner in order to prevent a backdoor program control and media policy 
(“eighth broadcasting ruling” in 1994). In the “twelft h broadcasting ruling” (2007) 
the competence of the federal state parliaments in this procedure was restricted again 
– they were forbidden to deviate from the fee level recommended by the independ-
ent commission for reasons of media policy. From that perspective, the Federal Con-
stitutional Court provided legal preconditions that are very important for independ-
ent public service broadcasting in Germany. 

CURRENT OUTLINES OF PUBLIC SERVICE BROADCASTING IN GERMANY

Legal and institutional framework

Article 5, Paragraph 1 of the German Constitution (“Basic Law”) ensures “the right 
to freely express and disseminate one’s opinion in the form of speech, writing and 
pictures, and to inform oneself freely by using generally accessible sources. Free-
dom of press and freedom of reporting through the mediums of broadcasting and 
fi lm are guaranteed. Th ere shall be no censorship.” Because of the brevity of this 
provision a lack of legal guidelines on broadcasting ensued, which the Federal Con-
stitutional Court had to fi ll. Its rulings strongly infl uenced broadcasting legislation. 
Due to the fact that media policy pertains exclusively to the legislative competence 
of the federal states, legislation for public service broadcasting can be found in the 
“Interstate Treaty on Broadcasting and Telemedia,” and the related interstate treaties 
and federal state laws (“Landesgesetze”).

According to the defi nition in the “Interstate Treaty on Broadcasting and Tele-
media,” the mandate of public service broadcasting is “to act as a medium and a fac-
tor of the process of shaping free individual and public opinion by producing and 
broadcasting their off erings and to thereby satisfy the democratic, social and cul-

Journal_3(4)_new.indb   25Journal_3(4)_new.indb   25 2010-05-05   15:10:112010-05-05   15:10:11



Olexiy Khabyuk

26 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010)

tural needs of society. In its off erings public service broadcasting must provide 
a comprehensive overview of international, European, national and regional events 
in all major spheres of life. It should hereby promote international understanding, 
European integration and social cohesion on a regional and national level. Its pro-
gramming must serve to inform, educate, advise and entertain. In particular, it must 
off er cultural contributions. Entertainment programs shall correlate to a public 
service product profi le. In fulfi lling its mandate, public service broadcasting must 
take the principles of objectivity and impartiality in reporting into consideration, 
as well as the plurality of opinion and the balance of off erings and programming” 
(§ 11, Interstate Treaty on Broadcasting and Telemedia). Public service broadcaster 
may off er broadcasting (television and radio) channels, and under certain require-
ments, “telemedia” (“electronic information and communication services”). Provi-
sions on “telemedia” were fundamentally revised recently.

Th ere are nine regional public service broadcasters (“Landesrundfunkanstalt-
en”), which shape the ARD, together with the “Deutsche Welle,” which is responsi-
ble for foreign programs. Non-members of the ARD are merely the nationwide 
radio broadcaster “Deutschlandradio” and the nationwide television broadcaster 
“ZDF.” Th e organizational structure of public service broadcasters is similar; it con-
sists of a broadcasting council (“Rundfunkrat”/“Fernsehrat”/“Hörfunkrat”), an ad-
ministrative council (“Verwaltungsrat”) and a Director General (“Intendant”). For 
each regional ARD broad caster a corresponding federal state law contains special 
provisions (Deutschlandradio and ZDF are regulated by separate treaties, Deutsche 
Welle by federal law). 

Tasks and competences of the public service broadcasters’ bodies shall be exem-
plifi ed by means of the biggest regional public broadcaster WDR. According to the 
federal state “Law Regarding the Westdeutscher Rundfunk (WDR)” persons cannot 
be members of broadcasting and administrative councils simultaneously. To ex-
clude confl icts of interest, the following people shall not belong to councils: mem-
bers of the federal or state governments, staff  of the top-level federal or state au-
thorities, public offi  cers that may be placed on interim retired status at any time, 
elected municipal public offi  cers (e.g. city majors), employees of the WDR (except 
employee representatives), employees of an affi  liated company or of a company 
controlled by an affi  liated company as well as members of supervisory bodies and 
employees of other public service broadcasters, of commercial broadcasters and of 
commercial broadcasting regulating authorities. In addition, members of supervi-
sory bodies are neither directly nor indirectly allowed to transact business with the 
WDR (even by order of a charitable organization) (§ 13, Par. 2–5, Law Regarding 
the WDR). Th e broadcasting council consists of 43 members: 13 members are ap-
pointed from the federal state parliament (maximally 9 of them can be members of 
the European, the federal and federal state parliaments), 17 members from diff erent 
societal groups and institutions (churches, trade unions, communal representation, 
diff erent social welfare organizations, etc.), 10 members from the sectors of journal-

Journal_3(4)_new.indb   26Journal_3(4)_new.indb   26 2010-05-05   15:10:112010-05-05   15:10:11



Past, present and future of Public Service Broadcasting in Germany

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010) � � � � � � � � � � � � � � 27

ism, culture, arts and science, and 3 members representing the elderly, disabled, and 
people of immigrant origin. Two employee representatives may also take part in the 
meetings of the broadcasting council. For every member a deputy must be delegat-
ed (§ 15, ibid.).

Th e broadcasting council advises and decides on all questions of fundamental 
importance for the broadcaster, especially programming. In particular it performs 
the following tasks: issuance of statutes of the WDR, election and dismissal of the 
Director General and the directors (the latter only upon the Director General’s sug-
gestion!), decision-making on medium-term fi nancial planning, program guide-
lines, budget, annual statements of the WDR, acquisition and realization of hold-
ings, adoption of the annual report. Th e broadcasting council can declare in written 
form violations of program principles in programs, although pre-control of pro-
grams by broadcasting council before transmission is not permitted (except in the 
case of “telemedia”. It decides on approval of activities of the Director General, 
which are signifi cant for the program and the development of the WDR, es pecially 
in the case of cooperation with other broadcasters that are of considerable rele vance 
for program, budget or personnel. Th e federal state government has the right to del-
egate a representative to all meetings of the broadcasting council except to the 
meetings of the program committee (§ 16, ibid.). It also should be mentioned that 
the federal state government exercises a narrow “legal supervision” (“Rechtsauf-
sicht”) over the public service broadcaster, which, however, excludes the program-
ming issues. Th e measures of “legal supervision” may only concern infringements 
that were not removed or perceived by broadcaster’s supervisory bodies on time 
(§ 54, ibid.). 

Th e administrative council consists of nine members; seven of them are elected 
by the broadcasting council (a maximum of two of them may be members of the 
European, the federal or state parliaments), two are employee representatives. Th e 
administrative council monitors the Director General in all management activities 
except programming decisions. It can demand reports from the Director General, 
inspect accounts, calculations and writings, equipment and transactions, and it 
analyzes and comments about medium-term fi nancial planning, budget, annual 
statements and the annual report on behalf of the broadcasting council. Acceptance 
of the administrative council is required in cases of labor contract conclusions with 
directors and the Director General, acquisitions and sales of companies, shares, 
major transactions, demands of bank loans, changes in the organizational structure 
of the corporation, extraordinary expenses etc. (§ 20, 21, ibid.).

Th e Director General governs the WDR independently. He is solely responsible 
for the programming organization and operations of the broadcaster; as well as 
ensuring that the programs comply with legal requirements. He has the sole right 
to propose candidates for election as directors through the broadcasting council 
(§ 25, ibid.). Decision-making in the board of directors does not underlie the prin-
ciple of collective responsibility, but is subordinated to the Director General. Th e 

Journal_3(4)_new.indb   27Journal_3(4)_new.indb   27 2010-05-05   15:10:122010-05-05   15:10:12



Olexiy Khabyuk

28 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010)

Director General is relatively free to make programming decisions; he is more de-
pendent with regard to economic and technical decisions. Th e power balance in the 
WDR is clearly distributed in favor of the Director General, thus such governance 
structure is called the “Director General’s Corporate Governance” (“Intendanten-
verfassung”). 

In spite of the strong similarities in the organizational structure and allocation 
of tasks of the supervisory bodies of public service broadcasters, there are a few 
subtle distinctions. One important one is the number of broadcasting council mem-
bers, which can diff er from 17 (Deutsche Welle) to 77 (ZDF). Another important 
aspect is the proportion of state representatives in the councils, which can be dis-
tinguished by direct (federal and federal state bodies) and indirect (municipality, 
chambers, university etc.) state representatives. Th e highest state quota can be found 
at Deutschlandradio (50%), Deutsche Welle (47%) and ZDF (44%).1 

Besides this, ZDF has also interesting provisions on the election of the repre-
sentatives of societal groups: 11 of them will be elected by federal state premiers 
from three possible candidates proposed by the delegating organization. Other 
16 members will be appointed directly by the federal state premiers from the circle 
of members of defi ned societal organizations (§ 21, ZDF Interstate Treaty). As a re-
sult the potential state quota increases to a whopping 79%! Additionally, the com-
position of the ZDF administrative council should be mentioned, where six (of 14) 
members are delegated by the federal states governments and the federal govern-
ment and eight by the broadcasting council. As no limitations to the number of state 
offi  cials on both councils are defi ned (§ 22, ibid.), their high number is not really 
surprising. Th e administrative council even has 5 premiers and 1 federal minister 
amongst its members. Administrative bodies of public service broadcasters, not 
only of the ZDF, are not pluralistically composed, the reason being that they do 
not decide about programming issues. However, their indirect infl uence is high, as 
their acceptance on all important economic and technical projects and in cases of 
labor contract conclusions with directors and the Director General is usually re-
quired. Th e ZDF’s administrative council even approves the programming director, 
the editor-in-chief and the administrative director (§ 27, ibid.). 

Th e politically coined organization of ZDF can possibly be explained by the re-
lics of the state political model in its supervisory councils. Th e state political model 
was also applied to the former WDR and NDR, but amended to the pluralistic 
model (which now dominates in public service broadcasters today) due to an im-
pending verdict of unconstitutionality. Another alarming phenomenon is the exist-
ence of “circles of friends,” both in the ZDF and in other public service broadcasting 
councils, in which representatives of state and closely related interest/societal groups 
meet regularly to discuss broadcasting decisions before council meetings (see e.g. 

1 Overviews regarding the composition of broadcasting councils can be found in Schulz, 2002, 
pp. 30–32.

Journal_3(4)_new.indb   28Journal_3(4)_new.indb   28 2010-05-05   15:10:122010-05-05   15:10:12



Past, present and future of Public Service Broadcasting in Germany

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010) � � � � � � � � � � � � � � 29

Humphreys, 1994, pp. 167–168; Stuiber, 1998, pp. 871–874). Although Verheugen 
(1998, pp. 118–120) reckons the state infl uence in the ZDF is not as dominant be-
cause of “federally broken state power,” the strongly politicized election process of 
the Director General in 2002 attests to the opposite (W.A., 2002). Recently, Roland 
Koch, member of the ZDF administrative council and Premier of Hessen, publi-
cly demanded the dismissal of the editor-in-chief Nikolaus Brender due to reasons 
that did not seem to be of a professional nature (Schirmmacher, 2009). 

Th ere are dozens of other cases in which politicians tried to interfere in broad-
casters’ activities (see, e.g., Plog, 1981; Humphreys, 1994, pp. 167–168; Lucht, 2006, 
pp. 178–182). Meyn (1999, pp. 185–188) reports that personnel appointments nor-
mally take place according to the logic of proportional representation: if the Direc-
tor General belongs to or sympathizes with a certain party, his deputy should be 
someone supported by the rival party. In the event of absolute political support, the 
Director General can even ensure that his followers are placed in diff erent positions 
in top and middle management. However, it is false to conclude that journalists, 
who are party members, are not independent enough to criticize their own party. 
According to the model of journalists’ spheres there is evidence that they can de-
fend their independence regardless of any interference, as long as adhere to stand-
ards of the journalistic profession and the tenets of freedom of opinion. In Brender’s 
case, some prominent ZDF journalists supported him in an open letter. Th e case, 
however, has not been concluded yet. 

Funding

Th e “Interstate Treaty on Broadcasting and Telemedia” prescribes that “funding 
must enable public service broadcasting to meet its constitutional and statutory 
mandate. In particular, it shall guarantee the existence and development of public 
service broadcasting” (§ 12). It shall be fi nanced predominantly through a license 
fee. It is also allowed to generate revenues from advertising and other sources. How-
ever, broadcasters are prohibited from off ering programs that are part of their man-
date for special payments and from earning money by off ering phone rate services 
(§ 13, ibid.). 

Th e amount of the license fee shall be determined by the federal state govern-
ments and parliaments on the basis of recommendations of the “Commission for 
the Review and Determination of the Funding Requirements of Broadcasting Cor-
porations” (“KEF”). Th e latter examines the funding requirements for public serv-
ice broadcasting. Th e KEF was originally founded in 1975 as an assisting institution 
purely to make recommendations to the federal state premiers about the amount of 
the license fee. However, since the “eighth broadcasting ruling” of the Federal Con-
stitutional Court in 1994, it was assigned more power and independence to guar-
antee the state-distant determination procedure of the license fee. Th e Commission 
analyzes the funding requirements reported by the public service broadcasters eve-

Journal_3(4)_new.indb   29Journal_3(4)_new.indb   29 2010-05-05   15:10:122010-05-05   15:10:12



Olexiy Khabyuk

30 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010)

ry two years with regard to the legitimacy of programming decisions in relation 
to the PSB mandate and consequent funding requirements. However, it must pre-
serve the programming autonomy of the broadcasters (§1, 3, “Broadcast Services 
Finance Interstate Treaty”). 

Th e KEF consists of 16 independent experts delegated by the federal states for 
fi ve years. A delegation can be withdrawn for an important reason. However, mem-
bers are not obliged to perform particular duties or follow certain instructions. 
Excluded from membership are members or employees of institutions of the Euro-
pean Union, of the federal or state legislative bodies, of councils’ members and 
employees of public service broad casters, of commercial broadcasters and corre-
sponding regulatory authorities, as well as affi  liated corporations. Th e law prescribes 
the appointment of certain number of experts from various sectors as members 
(§ 2, 4 ibid.). Th e KEF is fi nanced from the broadcasting fee (§ 6, ibid.). 

Th e KEF is considered to be independent. Its members are well-known experts, 
e.g. economists, lawyers, and heads of federal state audit courts. Most of them are 
probably not willing to put their reputation at stake. In 2005 for the fi rst time the 
federal state governments deviated from the KEF recommendations, which ap-
proved an increase of only 0.88 € instead of 1.09 € that had been proposed by the 
KEF. Th is decision was justifi ed by the general economic situation and the untapped 
potential for austerity.

Th is confl ict resulted in a complaint of the public service broadcasters before the 
Federal Constitutional Court. In its “twelft h broadcasting ruling” in 2007 the Court 
confi rmed its previous ruling on the importance of a state-distant license fee deter-
mination procedure (spoken in 1994) and once again restricted the competence of 
the federal state parliaments in this procedure. Th e federal state parliaments and 
governments were allowed to deviate from KEF recommendations only due to jus-
tifi ed reasons regarding the prohibition of access to information and any undue fi -
nancial burden to license fee payers. Th e argumentation of the governments about 
untapped austerity potentials was regarded as media-political intervention in pro-
gramming autonomy and hence unconstitutional (W.A., 2007). 

Since 1976 the license fee has been collected by the “license fee collecting agen-
cy” (“Gebühreneinzugszentrale/GEZ”), which is run jointly by all public service 
broadcasters. Formerly this task was fulfi lled by the Federal Post, but changed 
to prevent state infl uence. According to the “Broadcasting Interstate Treaty on Li-
cense Fees” every “broadcasting participant,” i.e. anyone who owns a device that can 
receive broadcasting programs, must pay a license fee (§ 1, 2). Such devices can be 
radio and television sets, video recorders, PCs and mobile phones with Internet 
access. Th ere is a distinction between a radio fee (5.76 €) and a TV fee (12.22 €) (§ 6, 
Broadcast Services Finance Interstate Treaty). Th e radio fee must be paid by any 
“broadcasting participant” who possesses a (car) radio or a PC with internet access. 
In the case of a TV set, he is obliged to pay a full license fee of 17.98 €, even if he 
does not possess a radio device. Fees must be paid once for the whole household 

Journal_3(4)_new.indb   30Journal_3(4)_new.indb   30 2010-05-05   15:10:122010-05-05   15:10:12



Past, present and future of Public Service Broadcasting in Germany

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010) � � � � � � � � � � � � � � 31

and for all devices per domicile. Th is means that a device in a holiday fl at has to be 
paid for additionally. Th e same applies to workrooms at home. 

Advertising in public service programs is strongly limited. It is only permitted 
to be broadcast for ARD and ZDF nationwide TV programs, and only on workdays 
before 8 p.m. and on radio in certain time slots (Libertus, 2004). Hence it is not a sur-
prise that ARD and ZDF receive only about 6% of the entire revenues from advertis-
ing. “Other revenues”, such as sponsoring and fi nancial revenues come up to about 
8%. Th e remaining revenues resulted from license fees amount to approximately 
86% of the entire revenues (all numbers as average of the years 2005–2008; KEF, 
2007).

In 2008, 7.26 billion € were collected for public service broadcasting. Th e reve-
nues compared to the previous year declined by 0.38 billion €, even without infl a-
tion factored in.2 Although 96% of all households possessing a broadcasting device 
are registered by the GEZ (incl. households exempt for social reasons), the number 
of registered devices liable to pay is decreasing because of demographic trends and 
an increasing amount of unlicensed viewers (W.A., 2008). Diminishing acceptance 
amongst citizens was encouraged by negative news coverage in the press. It should 
be mentioned that publishers seemed to fear for their own market shares on the 
internet, and therefore sought to restrict and to criticize the expansion of public 
service broadcasting on the Internet.

Recent developments: The three step test

Th e funding of German public service broadcasters is not only queried by domestic 
players. Th e European Commission regards the license fee as state aid as well. Th e 
strongly market-oriented media policy of the Commission can be explained by the 
fact that mostly DG Competition is in charge in this fi eld. In its decision concerning 
German public service broadcasting in 2007 the Commission closed those proceed-
ings, which were mainly concerned with the expansion of PSB into the new media 
services market. Commitments made by the German federal states to substantiate 
the public service broadcasting mandate with regard to “telemedia” and additional 
digital off erings were accepted by the Commission. Th ese also involved establishing 
an evaluation procedure based on and triggered by binding criteria, however, it 
stipulated that it had to be carried out by the broadcasters and verifi ed by the “legal 
supervision” of federal governments (Para. 327, European Commission, 2007). 

Th e “negotiated” provisions were implemented through the Twelft h Interstate 
Treaty on Amendment of Broadcasting Interstate Treaties (in force since June 6, 
2009). Paragraph 11d of the amended “Interstate Treaty on Broadcasting and Tele-
media” states that ARD broadcasters, ZDF and Deutschlandradio, shall off er only 
journalistically editorially initiated and designed “telemedia” with the intent of 

2 See http://www.gez.de/gebuehren/gebuehreneinzug/index_ger.html; Retrieved: 04.08.2009.

Journal_3(4)_new.indb   31Journal_3(4)_new.indb   31 2010-05-05   15:10:122010-05-05   15:10:12



Olexiy Khabyuk

32 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010)

enabling and supporting all social strata to participate in the information society. 
Since then television and radio programs on demand, as well as program-related 
“telemedia”, can be off ered online for maximum seven days; sport events are even 
restricted to 24 hours. However, non-program-related press-similar off erings, na-
tionwide regional reporting, price or insurance calculators, dating sites, etc. are 
completely prohibited.

Programs on demand and “telemedia” as described above (except sport events, 
prohibited telemedia and fi lms produced by third parties), as well as non-program-
related off erings including entertainment can be also off ered for longer than seven 
days on condition that they pass a “three step test.” Th e test is meant to reconcile 
the principle of a state-distant organization of public service broadcasting with the 
obligation of this type of broadcasting to satisfy the needs of society (public value). 
(Schulz, 2008, p. 5). Th e fi rst step of the test consists of the off erings being exam-
ined for their consistency with the democratic, social and cultural needs of society. 
Th e second step evaluates to what extent the new off ering contributes qualitatively 
to existing journalistic competition and how the latter will change aft er the off ering 
enters the market. Th erefore an independent expert is to be encharged with assess-
ing the market impact, as well as third parties being given the possibility to re-
spond. Th e third step takes the additional expenditures and consequently the costs 
of public value of the new off ering into consideration. Th e responsibility for testing 
procedures was placed on the broadcasting councils, which shall also make the 
fi nal decisions. However, before the results can be published, they shall be revie-
wed by “legal supervision” (§ 11f, Interstate Broadcasting Treaty; Schulz, 2008, 
pp. 31–34). 

Th e three step test was critically deliberated upon by public service broadcasters. 
First of all, the procedure itself is not consistent enough to provide objective results. 
Supplementary costs arise from the expert market assessments and additional per-
sonnel capacities. Apparently, the duration of the test procedure is not under six 
months (without counting the review process through “legal supervision”), i.e. the 
off erings can only be placed on the market with a fairly long delay. Aft er all, it is not 
clear how legal supervision will assess the results of the test either. An ex-ante pro-
gram control, though without content implications, can open the back door to in-
direct state interference in programs and interfere with the well-proven “Director 
General’s Corporate Governance.” 

On the other hand, commercial broadcasters are similarly dissatisfi ed with the 
procedural design of the three step test: they assume that broadcasters’ councils are 
not independent enough and will let all off erings pass the test. Th e European Com-
mission, which prefers external control, raises similar concerns. Although the Com-
mission accepted the internal control by broadcasting councils, it demanded the 
assurance that the supervisory bodies would function independently. Th ese and 
other general provisions regarding online off erings of public service broadcasters 
from the revised Communication on the Application of State Aid Rules to Public 

Journal_3(4)_new.indb   32Journal_3(4)_new.indb   32 2010-05-05   15:10:122010-05-05   15:10:12



Past, present and future of Public Service Broadcasting in Germany

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010) � � � � � � � � � � � � � � 33

Service Broadcasting (Par. 50–55, European Commission, 2009, published July 2, 
2009) seem to derive from the above-mentioned decision on the German PSB. Th e 
new provisions, however, apply not only to Germany, but to public service broad-
casters in all 27 member countries of the European Union. 

CONCLUSION AND OUTLOOK 

In this section German public service broadcasting shall be evaluated and the re-
sults shall be visualized by means of the paradigm drawn earlier. A geometrical 
triangle model will be used thereby. Each vertex of the triangle represents one of the 
sectors considered above (state, market and voluntary). Broadcasters are placed in 
between based on their revenues, converted to ordinal graduation. In the second 
step, the varying qualitative impact of internal gratifi cation rules and incentives on 
the broadcaster’s staff  are considered. It may therefore be necessary to correct the 
broadcaster’s position in the triangle (for a detailed explanation of the geometrical 
exposition method see Kops, 2007, pp. 37–46).

Th e main point of our deliberations is funding. If the license fees were paid in 
an unso licited manner, they could be regarded as pure revenues of civil society. 
However, this is not the case because legal enforcements by the state are necessary 
to make people pay. Th erefore public service broadcasting in Germany is best to de-
scribe as a hybrid system between the state and civil society, where both sectors are 
almost equal partners (see Kops, 2007, pp. 34–36). Also internal gratifi cation rules 
must be taken into account, set by the management and the supervisory bodies of 
broadcasters in compliance with interests of society and its representatives (civil 
society organizations and political parties). 

As illustrated above, the amount of the license fee in Germany is set by a rela-
tively independent Commission (KEF). However, its members are appointed by pre-
miers of federal states. Another interrelated problem is that federal state govern-
ments and parliaments can deviate from the recommendations pronounced by the 
Commission. Although this sovereignty of discretionary decision has been restrict-
ed by the Federal Constitutional Court twice already, it is likely that the state au-
thorities will fi nd ways to circumvent these rules in future. Th e current design of the 
license fee collecting procedure ensures complete independence from the state be-
cause it is conducted by the public service broadcasters themselves. A change in the 
collecting procedure of license fees that has been discussed for years could possibly 
intensify state interference in funding. 

Th e extent of state sector interference in fund-raising can be regarded as less than 
equal compared to that of the voluntary sector. We estimate it as 60% of the volun-
tary sector compared to 40% of the state sector (only for license fee revenues; market 
revenues remain unaff ected). However, the application of funds (and hence the 
staff s’ incentives and internal gratifi cation rules) will be infl uenced by the Director 
General and other directors, who will be appointed in turn by the broadcasters’ 

Journal_3(4)_new.indb   33Journal_3(4)_new.indb   33 2010-05-05   15:10:122010-05-05   15:10:12



Olexiy Khabyuk

34 � � � � � � � � � � � � � � CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010)

administrative and broadcasting councils. Regarding the explanation above, the 
assumption is that the infl uence on managerial appointments and administrative 
work by supervisory bodies of ARD broadcasters is weaker rather than stronger. 
Political interference is certainly apparent, but it cannot be assessed as signifi cant. 
ZDF is deemed to be more politically controlled, although it is fi nanced from the 
same source. Th erefore we assume for the ZDF that 50% of the license fee stem from 
the voluntary sector and the other 50% from the state sector. 

In Fig. 1, the positions of ARD and ZDF and the circle’s sizes (latter represent the 
budgets of the broadcasters) are calculated in a simplifi ed manner with regard to the 
broadcasters’ revenue structures and the assumptions listed and conducted above. 
Revenues of ARD and ZDF consist of license fee (86%), advertising (6%) and other 
revenues (8%). For ARD 60% of revenues from license fee are assigned to the vol-
untary sector and 40% to the state sector; for ZDF such assumptions are made with 
regard to the stronger state infl uence 50% to 50%. Advertising and other revenues 
of both broadcasters are uniformly assumed as 100% market revenues. As a result, 
ARD and ZDF have a uniform market vector (12%), but diff erent state and volun-
tary vectors (ARD: 53% voluntary, 35% state; ZDF: 44% voluntary, 44% state). ZDF 
is located nearer to the state pole than the ARD, although still far enough to escape 
state domination. 

Regardless of all state interferences in the German public service broadcasting 
sector, control of content does not exist. Th e three step test as a new form of ex-ante 
program control is restricted by the fact that the broadcasting council may accept 
or refuse the off erings proposed by the Director General, but not amend them. Th e 
new restrictions can, however, lead to loosing of young audiences, whose consum-
er behavior shift s stronger and stronger from the TV and radio towards the Internet 

Fig. 1. Graphical exposition of ARD and ZDF
Source: Own calculations based on Kops, 2007, pp. 42–46; Kops, Kha-

byuk, 2007.

Journal_3(4)_new.indb   34Journal_3(4)_new.indb   34 2010-05-05   15:10:122010-05-05   15:10:12



Past, present and future of Public Service Broadcasting in Germany

CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION 1 (2010) � � � � � � � � � � � � � � 35

(Friedrichsen, Mühl-Benninghaus, 2009). Th ese and many other factors complicate 
the transformation process from public service broadcasting to public service me-
dia, denigrating the basis of support by the public (Jakubowicz, 2007; for the Ger-
man broadcasting order see Kops, 2009). It seems that the struggle which com-
menced when commercial competitors entered the market in the 1980s is going 
into the next stage. Th e public service broadcasters have to meet these new chal-
lenges maneuvering once again between the state and the market.

REFERENCES

Blumler, J.G., Gurevitch, M. (1995). Th e Crisis of Public Communication. London and New York: Rout-
ledge.

Broadcast Services Finance Interstate Treaty / Rundfunkfi nanzierungsstaatsvertrag, vom 26. August bis 
11. September 1996, zuletzt geändert durch den Zwölft en Rundfunkänderungsstaatsvertrag, in 
Kraft  seit 1. Juni 2009.

Broadcasting Interstate Treaty on License Fees / Rundfunkgebührenstaatsvertrag, vom 31. August 1991, 
zuletzt geändert durch den Zwölft en Rundfunkänderungsstaatsvertrag, in Kraft  seit 1. Juni 2009.

Donsbach, W. (2003). Journalist. In: E. Noelle-Neumann, W. Schulz, J. Wilke. Publizistik Massenkom-
munikation. Fischer Lexikon, Frankfurt.a.M.: Fischer Verlag, pp. 78–125.

Dubina, T. (2009). An Economic Analysis of the Russian Television System. Working Papers of the In-
stitute for Broadcasting Economics, No. 259, Cologne, http://www.rundfunk-institut.uni-koeln.
de/institut/pdfs/25909.pdf; Retrieved: 31.07.2009.

European Commission (2007). Financing of public service broadcasters in Germany, K(2007) 1761 Fi-
nal, E 3/2005, 24. April 2007, http://ec.europa.eu/comm/competition/state_aid/register/ii/doc/E-
3-2005-WLWL-en-24.04.2007.pdf; Retrieved: 31.07.2009.

European Commission (2009). Communication from the Commission on the Application of State Aid 
Rules to Public Service Broadcasting. adopted by the Commission on 2 July 2009, http://ec.europa.
eu/competition/state_aid/legislation/specifi c_rules.html#broadcasting; Retrieved: 31.07.2009.

Friedrichsen, M., Mühl-Benninghaus, W. (2009). ARD und ZDF ohne jugendliche Zuschauer? Die 
unter 40jährigen meiden in ihrer Mehrheit öff entlich-rechtliche Programme. In: J. Ludwig (ed.). 
Sind ARD und ZDF noch zu retten? Tabuzonen im öff entlich-rechtlichen Rundfunk, Baden-Baden: 
Nomos/Reinhard Fischer, pp. 44–55.

Heinrich, J. (1999). Medienökonomie Band 2: Hörfunk und Fernsehen. Opladen, Wiesbaden: West-
deutscher Verlag.

Humphreys, P.J. (1994). Media and Media Policy in Germany. Th e Press and Broadcasting since 1945, 
2. edition, Berg Publishers: Oxford / Provicence, USA.

Interstate Treaty on Broadcasting and Telemedia / Staatsvertrag über Rundfunk und Telemedien, vom 
31.08.1991. In der Fassung des Artikel 1 des Zwölft en Staatsvertrages zur Änderung rundfunk-
rechtlicher Staatsverträge vom 18.12.2008, in Kraft  getreten am 01.06.2009. 

Jakubowicz, K. (2007). Public service broadcasting in the 21st century. What chance for a new begin-
ning?, In: G.F. Lowe, J. Bardoel (eds.). From Public Service Broadcasting to Public Service Media. 
Göteborg: Nordicom, pp. 29–49.

Kapust, W. (1981). Entwicklung des Rundfunks nach 1945. In: J. Aufermann, W. Scharf, O. Schlie 
(eds.). Fernsehen und Hörfunk für die Demokratie. Ein Handbuch über den Rundfunk in der Bun-
desrepublik Deutschland, 2. edition. Opladen: Westdeutscher Verlag, pp. 34–51.

KEF / Kommission zur Ermittlung des Finanzbedarfs der Rundfunkanstalten (2007), 16. KEF-Bericht, 
Mainz.

Journal_3(4)_new.indb   35Journal_3(4)_new.indb   35 2010-05-05   15:10:122010-05-05   15:10:12



Olexiy Khabyuk

Kops, M. (2007). A Revenue-Based Methodology for the Classifi cation and Comparison of Broadcasting 
Systems. Berlin: Lit Verlag.

Kops, M. (2009). Das deutsche duale Rundfunksystem –  Entstehungsgeschichte, derzeitige Ausgestaltung  
und absehbare Veränderungen, Arbeitspapiere des Instituts für Rundfunkökonomie an der Uni-
versität zu Köln, Heft  250, Köln, http://www.rundfunk-institut.uni-koeln.de/institut/pdfs/25009.
pdf; Retrieved: 31.07.2009.

Kops, M., Khabyuk, O. (2007). A Methodology for the Graphical Exposition of Broadcasting Systems, 
Working Papers of the Institute for Broadcasting Economics, No. 231e, Cologne, http://www.
rundfunk-institut.uni-koeln.de/institut/pdfs/23107e.pdf; Retrieved: 31.07.2009.

Law Regarding the Westdeutscher Rundfunk (WDR) / Gesetz über den Westdeutschen Rundfunk (WDR-
Gesetz), adopted on 23. März 1985, as amended on 30.11.2004.

Libertus, M. (2004). Essential Aspects Concerning the Regulation of the German Broadcasting System. 
Historical, Constitutional and Legal Outlines, Working Papers of the Institute for Broadcasting 
Economics, Cologne, http://www.rundfunk-institut.uni-koeln.de/institut/pdfs/19304.pdf; Re-
trieved: 31.07.2009

Lucht, J. (2006). Der öff entlich-rechtliche Rundfunk: ein Auslaufmodell? Grundlagen – Analysen – Per-
spektiven. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaft en.

Meyn, H. (1999). Massenmedien in Deutschland, 2. Aufl age, Konstanz: UVK.
Plog, J. (1981). Organisation und gesellschaft liche Kontrolle des Rundfunks. In: J. Aufermann, 

W. Scharf, O. Schlie (eds.). Fernsehen und Hörfunk für die Demokratie. Ein Handbuch über 
den Rundfunk in der Bundesrepublik Deutschland, 2. Edition. Opladen: Westdeutscher Verlag, 
pp. 52–62. 

Schrimmacher, F. (2009). Der Fall Brender: Angriff  auf das ZDF. In: Frankfurter Allgemeine Zeitung, 
09.03.2009, http://www.faz.net/s/Rub510A2EDA82CA4A8482E6C38BC79C4911/Doc~E00C655
5782B14B09AD648BB343C06205~ATpl~Ecommon~Scontent.html; Retrieved: 17.07.2009.

Schulz, W. (ed.). (2002). Staatsferne der Aufsichtsgremien öff entlich-rechtlicher Rundfunkanstalten. Ma-
terialien zur Diskussion um eine Reform, Arbeitspapiere des Hans-Bredow-Instituts, No. 12, http://
www.hans-bredow-institut.de/webfm_send/44; Retrieved: 17.07.2009. 

Schulz, W. (2008). Der Programmauft rag als Prozess seiner Begründung. Berlin: Friedrich-Ebert-Stift ung.
Seidel, N., Libertus, M. (1993). Rundfunkökonomie. Organisation, Finnazierung und Management von 

Rundfunkunternehmen. Wiesbaden: Gabler.
Stuiber, H.W. (1998). Medien in Deutschland, Band 2, Teil 2, Konstanz: UVK Medien.
Verheugen, G. (1999). Wesen und  Wirken der Rundfunk-Gremien in Deutschland. In: H.J. Berg. 

Rundfunkgremien in Deutschland, 2. Ausgabe. Berlin: Vistas, pp. 115–130.
Without Author (W.A., 2002). Schächter wird neuer Intendant. Handelsblatt, 10.03.2002.
Without Author (W.A., 2007). ARD und ZDF siegen im Gebührenstreit. In: FAZ.net, http://www.faz.

net/s/Rub475F682E3FC24868A8A5276D4FB916D7/Doc~E90F8650DDB244861A3A7057E87C
14FE3~ATpl~Ecommon~Scontent.html; Retrieved: 21.07.2009.

Without Author (W.A., 2008). GEZ meldet 7,3 Milliarden Euro Einnahmen für 2007, http://www.geld-
pro.de/gez-meldet-73-milliarden-euro-einnahmen-fuer-2007/id/514/; Retrieved: 21.07.2009.

ZDF Interstate Treaty / ZDF-Staatsvertrag vom 31. August 1991, in der Fassung des Zehnten Staatsver-
trages zur Änderung rundfunkrechtlicher Staatsverträge, in Kraft  seit 1. September 2008.

Journal_3(4)_new.indb   36Journal_3(4)_new.indb   36 2010-05-05   15:10:122010-05-05   15:10:12




